1.jpg

چهارمین سمینار ژئوفیزیک به میزبانی مدیریت اکتشاف برگزار شد

چهارمین سمینار ژئوفیزیک با حضور استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان در این حوزه، به میزبانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، مدیریت اکتشاف و انجمن ژئوفیزیک از سال‌های گذشته همکاری تنگاتنگی داشته‌اند و تاکنون چهار سمینار در این باره برگزار شده که هدف از برگزاری آن تبادل اطلاعات و تحقیقات نو بین کارشناسان است.

سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از همکاری چند ساله این مدیریت با انجمن ژئوفیزیک و همکاری‌های مطلوب دانشگاه و صنعت ابراز خرسندی کرد.

وی با توضیح درباره پروژه‌های پژوهشی کلان شرکت ملی نفت، از امضای پنج قرارداد همکاری این مدیریت با دانشگاه‌های کشور برای پروژه‌های توسعه فناوری خبر داد و گفت: خلاصه طرح و نقشه راه این پروژه‌ها تهیه شده است و در صورت مفید بودن پروژه‌ها، محدودیت مالی وجود نخواهد داشت، همچنین مدت این قراردادها ۱۰ ساله است و در صورت پیشرفت مطلوب، مدت قرارداد تمدید می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: برای این پروژه‌ها، سازوکار کنترلی در وزارت نفت نیز در نظر گرفته شده است و اگر پیشرفت پروژه، رضایت‌بخش نباشد، الزامی به ادامه قرارداد تا ۱۰ سال (تا پایان اتمام قرارداد) نیست و ادامه همکاری متوقف خواهد شد.

هندی افزود: برای تجاری‌سازی این پروژه‌ها نیز وزارت نفت فرآیندهایی را در نظر گرفته که با واگذاری حداقل سهم برای دانشگاه و نفت و اختصاص بیشترین سهم به استادان و شرکت‌های خصوصی و همچنین با اعمال معافیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران، شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان بتوانند سرمایه‌گذاری‌هایی را در این حوزه انجام دهند.

در ادامه مطلبی با عنوان «کاربرد سرعت لرزه‌ای در شناسایی برخاستگی تکتونیکی» توسط ایرج عبدالهی‌فرد، رئیس اداره زمین‌شناسی مدیریت اکتشاف ارائه و پس از آن ۲۴ مقاله پذیرفته شده از مجموع مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه این سمینار به صورت شفاهی و ۱۲ مقاله نیز به‌عنوان پوستر در این سمینار ارائه شد.

در این سمینار، همایون صدر، نایب رئیس شوراهای انجمن علمی ایران درباره نقش و جایگاه شوراهای انجمن علمی ایران در پیشرفت و توسعه کشور و سرباز، مدیرعامل شرکت ژئوفیزیک دانا درباره امنیت انرژی جهان تا سال ۲۰۴۰ صحبت کردند.

در بخشی از این سمینار با اهدای لوح سپاس، از آقایان محدث، معمارضیا، شاهین و دکتر پیروز به‌عنوان پیشکسوتان برجسته علم ژئوفیزیک در ایران، قدردانی و تجلیل شد.

یادآور می‌شود انجمن ژئوفیزیک ایران به‌عنوان پل ارتباطی بین دانشگاهیان و صنعت، تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادهای دولتی از جمله مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و همچنین شرکت‌های خصوصی همچون عملیات اکتشاف و شرکت انرژی دانا امضا کرده و برای ارتباط با بخش بین‌الملل، با انجمن مهندسی علوم زمین اروپا (EAGE) نیز تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده است.

سه سمینار پیشین در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ در مدیریت اکتشاف برگزار شده است.

 
 
 
 
 
 

معرفی تجهیزات ژئوفیزیکی

water drop

water